top of page

Geen klus te klein, geen project te groot
Het Mammoet Move3D verhaal.

Lees tijd: 5 minuten

Hoe til je een filter van ruim 500 ton zonder hem aan te raken? Mammoet deed het en Sixteenbynine maakte daar een video over. Eentje die op YouTube, LinkedIn en Instagram binnen een week door ruim driehonderdduizend mensen is bekeken en door duizenden mensen is geliked en gedeeld. Boven verwachting en een kers op de taart van een uitzonderlijk groot project, voor allebei de bedrijven.

(Gaat verder onder foto)

The opdrachtgever:

David Leon Shaw, PR Manager bij Mammoet,

specialist in het hijsen en transporteren van grote en zware objecten.

 

The locatie:

Staalfabriek ArcelorMittal in Dunkirk, Frankrijk

en Mammoet hoofdkantoor, Rotterdam, Nederland.

 

De film makers:

Regisseur Ewout Zwaagman, die bij het begin van deze klus in de lente van 2022 nog maar nét in dienst was bij Sixteenbynine, en Mathijs Olthoff als drone operator en fotograaf.

​

The productie:
Sixteenbynine

 

Het was me het klusje wel. Twee keer op en neer naar de plant in Duinkerken. Eén keer naar het hoofdkantoor van Mammoet in Rotterdam. Koningsdag missen doordat de wind uitstel van de lift afdwong. Filmen en interviewen in Rotterdam terwijl je nog niet precies weet hoe de lift in Duinkerken gaat verlopen. Vijf losse afleveringen die uiteindelijk één geheel moeten vormen. Drie uur gesproken tekst die naar vijf keer maximaal twee minuten moeten worden teruggebracht. “Het was bij vlagen monnikenwerk”, beschrijft Ewout treffend. Maar met een lach, want hij en zijn collega’s zijn vooral heel trots.

 

Verschillende afleveringen

Terecht, want de uiteindelijke versie van de film werd met veel enthousiasme ontvangen. Zowel bij Mammoet, als bij staalproducent ArcelorMittal, als onder digitale volgers van Mammoet. Duizenden keren werd het 11 minuten en 27 seconden durende filmpje op YouTube bekeken, alleen al op de zaterdag dat het daar werd gepubliceerd. De vijf dagen ervoor was bewust steeds één aflevering online gezet op LinkedIn en de overige social media kanalen van Mammoet. Een ideetje van David Leon Shaw, PR Manager van Mammoet.

 

Drie pijlers

Reden voor de film was om aandacht te geven aan de digitalisering binnen Mammoet. “Wij hebben drie communicatie-pijlers”, legt David uit. “De eerste gaat over hoe we vorm geven aan de energietransitie, de tweede gaat over dat geen klus te klein voor ons is en de derde gaat over hoe we digitaliseren. Ruim 150 van onze eigen ontwikkelaars hebben samen de Move3d software gecreëerd, waarmee we dit project virtueel in beeld brachten en waar de video over gaat.”

 

ArcelorMittal

Met 3d technologieën uit de game-industrie en ingenieurswereld kan Mammoet tot op de centimeter laten zien wat ze van plan is op een plant zoals die van ArcelorMittal in Duinkerken. Het was niet de eerste keer dat ze de software bij een project inzette, maar dit project was wel perfect om de potentie van de software te demonstreren.

 

Virtuele overtuigingskracht

David vervolgt: “Dit soort software is lastig te omschrijven. Je moet eigenlijk gewoon zíen wat je ermee kan. In Duinkerken moest een 20 bij 20 meter grote filter met een gewicht van 525 ton worden vervangen: het liefst in één keer. Wij waren van alle aangeschreven partijen de enige die dit met onze kraan aandurfden en we hebben onze 3d software gebruikt om de staalfabrikant hiervan te overtuigen. Het leek qua ruimte op de locatie namelijk schier onmogelijk om daar een kraan met deze capaciteit in te passen. Met de virtual reality simulatie van Move3d konden we laten zien dat het wél kon. Met rondom op sommige plekken slechts tien centimeter vrije ruimte.”

 

Staaldeeltjes en rookpluimen

Het was een uitdaging in meerdere opzichten. Zo werden de mensen van Mammoet geïnterviewd voorafgaand aan de daadwerkelijke lift, waardoor het ‘echte werk’ voor Sixteenbynine nog vrij abstract was. Op de plant in Duinkerken was het vanwege de wind de vraag wanneer de lift precies zou plaatsvinden. Toen het eenmaal zover was, moesten Ewout - met camera op de grond - en Mathijs - met drone in de lucht - filmen in verplichte veiligheidskleding, inclusief grote helmen en veiligheidsbrillen. En dan was er nog de enorme omvang van de plant: ‘even’ van de ene kant naar de andere kant van de kraan lopen voor een ander perspectief, nam al gauw tien minuten tijd in beslag.

 

No-fly zone

Ewout: “Om op het juiste moment op de juiste plek te zijn, was het zaak om van te voren heel goed te kijken wat er zou gaan gebeuren, hoe de kraan zou bewegen en hoeveel tijd dit in beslag zou nemen. Dat hebben we heel goed voorbereid. Je wil niet halverwege de lift constateren dat je toch niet de ideale plek hebt uitgekozen en daardoor iets essentieels hebt gemist. En je wil ook niemand in de weg lopen, want die mensen zijn bezig met precisiewerk. Er wordt op zo’n moment op niets en niemand gewacht. Bovendien moesten we met de drone vreselijk goed oppassen waar we vlogen. Het was überhaupt een no-fly zone, maar we hebben er met de opdrachtgever voor gezorgd dat voor deze film een uitzondering werd gemaakt. Uiteindelijk ging alles zoals we hadden gepland.”

 

Dankbaar en trots

Ewout is de mensen van Mammoet dankbaar voor hun rust en kalmte. “Ik stond soms op een halve meter afstand met mijn lens in hun oor te filmen om zo dicht mogelijk op het onderwerp te komen, terwijl zij op datzelfde moment onder enórme spanning en druk hun werk moeten doen. Er is twee jaar voorbereiding bij Mammoet aan dit project voorafgegaan. Er gaat zoveel geld om in zo’n project en er staat zoveel op het spel: het is echt bijzonder hoe extreem stressbestendig die mensen zijn. Heel tof om mee te maken. Wat hielp, is dat de mensen van Mammoet echt trots zijn op wat ze doen. Dat laten ze graag zijn.”

 

Iedereen enthousiast

Andersom is David de mensen van Sixteenbynine net zo erkentelijk. Met name vanwege het feit dat ze zo zelfstandig te werk zijn gegaan. “Ze hebben in Duinkerken nagenoeg zelfstandig in maar twee shoots precies de juiste dingen gefilmd, wat best complex was. Je krijgt als kijker echt het gevoel dat je erbij bent, op de plant. Dat gecombineerd met een goed verteld verhaal, direct uit de monden van onze eigen mensen, maakt dat de film echt van hoge kwaliteit is. Het is heel sterk samengesteld met dynamische muziek die het geheel niet te dramatisch maakt. Daar wilden we namelijk van wegblijven. De film is binnen Mammoet - vooral door de mensen die de software hebben ontwikkeld en zij die aan dit project in Duinkerken hebben gewerkt - heel goed ontvangen. En ook buiten ons bedrijf bleken veel mensen geïnteresseerd, want de film staat in de top drie van best bekeken Mammoet video’s op YouTube. Dit was niet de eerste keer dat we met Sixteenbynine samenwerkten en het zal ook niet de laatste keer zijn. Er zijn alweer nieuwe video’s in productie.”

​

Tekst door Suzanne van der Horst.

sixteenbynine

Helperpark 282-2

NL-9723ZA Groningen

The Netherlands

+3(0)50 211 0839

hello@sixteenbynine.nl

+3(0)50 211 0839

hello@sixteenbynine.nl

Sixteenbynine logo Geel .png
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page